Список психологічної літератури для батьків

Запобігаємо загостренню психічного травмування дитини

Рекомендації для батьків

ü Підтримка дітей в сімейному колі – основа її благополуччя. Якщо в дитинстві її люблять, емоційно підтримують батьки, рідні, дають можливість робити помилки та не сварять за них, то в дорослому віці їй буде легше долати стрес. Якщо ж дитина має відповідний негативний досвід, то їй буде складно розв’язувати стресові ситуації в дорослому житті. Адже дитині важливо бачити, що батьки підтримують та заспокоюють одне одного. Разом вони піклуються про дитину (дітей). Водночас одне одного підтримують брати та сестри.

ü Дитині важливо відчувати, що її, окрім батьків, також підтримують люди похилого віку – дідусі, бабусі, інші родичі,- які пережили багато труднощів і стресових подій.

ü Батькам варто намагатися бути спокійними, менше дивитися телевізійні новини, оскільки це може призвести до тривалого емоційного напруження, яке часто передається дитині.

ü Слід уникати в присутності дитини емоційних обговорень трагічних подій, що відбуваються в країні, подробиць катувань і вбивств, ситуацій насильства.

ü Варто частіше гуляти з дитиною на свіжому повітрі. Рухова активність, фізичні вправи позбавляють стану напруження та забезпечують позитивний настрій.

ü Необхідно обов’язково звернутися до фахівця ( практичного психолога, терапевта, невролога тощо), якщо в дитини часто змінюється поведінка, порушився сон, апетит, ; вона постійно неспокійна чи перебуває в пригніченому стані. Своєчасна психологічна допомога дасть змогу запобігти психічним розладам у дитини та появі можливих психосоматичних захворювань.

Джерело: журнал «Практичний психолог: школа» .- 2014.- № 8, с.56.

«Як спілкуватися з дитиною»

· Спілкування на рівних. Рівень очей.

· Попросити дитину вас чому-небудь навчити.

· Запитувати в дітей поради.

· Цікавитися планами дитини та їх враховувати.

· Запитувати в дитини про її річ і стукатися до неї в кімнату.

· Просити допомоги в чому-небудь. Після цього не критикувати.

· Давати посильні доручення-з відомим успіхом.

· Схвалення взагалі (у цілому).

· Підтримка у важкій ситуації (навести приклад із власного життя знайти три позитивних моменти — оптимістичний погляд на життя).

· Не сюсюкати з дитиною. Розмовляти як з дорослим.

· Зустрічати як кращого друга і проводжати.

· Якщо ви не праві, просіть вибачення.

· Дозволяйте дитині виражати свої почуття і діліться своїми.

· Дозволяйте робити дітям помилки і зустрічатися з їхніми наслідками (негативний досвід — це теж досвід).

· 100 %-ва увага мінімум 15 хвилин щодня.

· Концентруйте увагу не на помилці, а на тому, як вийти зі складної ситуації.

· Тілесний контакт 2—3 рази на день мінімум.

«Як почути свою дитину» (що батьки не повинні робити)/Files/images/поради батькам.jpg

· Накази, команди, що заперечують почуття. (Дитина плаче, розбила коліно, дорослі: «Припини плакати!» — образа в дитини гарантована.)

· Попередження, застереження, погрози. («Якщо ти ще раз упадеш у цю калюжу...».)

· Моралі, проповіді («Учитися — це твій обов'язок» і т. д. Такі моралі викликають нудьгу, а потім і агресію).

· Поради і готові рішення («Я б на твоєму місці...»). Такі поради дра­тують дитину.

· Докази, нотації та висновки («У твоєму віці треба б знати...»). Нотації приводять до бажання боротьби і помсти.

· Критика, догани, обвинувачення («Усе через тебе...») приводять до уникання невдачі, низької самооцінки.

· Оціночна похвала (не хвалити, а говорити: «Я вважаю тебе...», «Мені подобається...»).

· Обзивання і висміювання (навіть жартівливі).

· Здогади та інтерпретація.

· Випитування та розслідування.

· Співчуття на словах, чутки.

· Віджартування, відхід від розмови.

«Що треба пам'ятати батькам дитини, яка зростає»/Files/images/щастя.jpg

· Дитина формується під впливом того оточення, в якому зростає.

· Дитина, що зростає в оточенні критики, навчається засуджувати.

· Дитина, що зростає в оточенні ворожості, стане агресивною.

· Дитина, що зростає в страху, буде всього боятися.

· Дитина, що зростає в оточенні жалості, навчиться співчувати самій собі.

· Дитина, що зростає в оточенні глузувань, стане сором'язливою і бо­язкою.

· Дитина, що зростає в атмосфері заздрості, заздритиме.

· Дитина, що зростає в оточенні заохочення, навчиться бути впевненою у собі.

· Дитина, що зростає в атмосфері терпимості, навчиться бути терпля­чою.

· Дитина, що зростає в атмосфері любові, навчиться любити.

· Дитина, що зростає в оточенні схвалення, навчиться подобатися самій собі.

· Дитина, що зростає в атмосфері визнання, навчиться бути цілеспря­мованою.

· Дитина, що зростає в атмосфері великодушності, буде щедрою.

· Дитина, що зростає в оточенні чесності та справедливості, навчиться бути правдивою і справедливою.

Поради для батьків агресивних дітей/Files/images/ворожість.jpg

При взаємодії з агресивною дитиною:

· приймайте дитину такою, яка вона є;

· висувайте до дитини свої вимоги, враховуйте не свої бажання, а її можливості;

· розширюйте кругозір дитини;

· включайте дитину до спільної діяльності, підкреслюючи її значимість у виконуваній справі;

· ігноруйте легкі прояви агресивності, не фіксуйте на них увагу оточуючих.

· Боротися з агресивністю потрібно терпінням. Це найбільша чеснота, яка тільки може бути в батьків і вчителів.

· Поясненням. Підкажіть дитині, чим цікавим вона може зайнятися.

· Заохоченням. Якщо ви хвалите свого вихованця за гарне поводження,; то це розбудить у ньому бажання ще раз почути цю похвалу.

Поради для батьків дітей, які відчувають страхи

Якщо дитина відчуває страхи:/Files/images/страх.jpg

· приймайте дитину такою, яка вона є, даючи їй можливість змінитися;

· розвивайте в дитині позитивні емоції, частіше даруйте їй свій час і увагу;

· з розумінням ставтеся до переживань і страхів дитини; не висміюйте

· їх і не намагайтеся рішучими методами викорінити цей страх;

· заздалегідь програвайте з дитиною ситуацію, що викликає страх.

Поради для батьків дітей, схильних до брехні

Якщо дитина бреше, додержуйтеся таких правил:

· частіше хваліть дитину, заохочуйте її за гарні вчинки;

· якщо ви впевнені, що дитина бреше, постарайтеся викликати її на відвертість, з'ясувати причину неправди;

· знайшовши можливу причину неправди, постарайтеся делікатно усунути її так, щоб розв'язати цю проблему;

· не карайте дитину, якщо вона сама зізнається в неправді, дасть оцінку власному вчинку.

Поради для батьків щодо спілкування з дітьми, які мають емоційні труднощі

· /Files/images/дети.jpg Емоції виникають у процесі взаємодії з навколишнім світом. Необ­хідно навчити дитину адекватно реагувати на певні ситуації та явища зовнішнього середовища.

· Не існує поганих і хороших емоцій і дорослий у взаємодії з дити­ною повинен постійно звертатись до доступних їй рівнів організації емоційної сфери.

· Почуття дитини не можна оцінювати, не слід вимагати, щоб вона не переживала те, що вона переживає. Як правило, бурхливі афективні реакції — це результат тривалого стримування емоцій.

· Потрібно навчити дитину усвідомлювати свої почуття, емоції, виявля­ти їх у культурних формах, спонукати до розмови про свої почуття.

· Не слід вчити дитину пригнічувати власні емоції. Завдання дорослих полягає в тому, щоб навчити правильно спрямовувати, виявляти свої почуття.

· Не слід у процесі занять з «важкими» дітьми намагатися цілком ізо­лювати дитину від негативних переживань. Це неможливо зробити в повсякденному житті, і штучне створення «тепличних умов» тільки тимчасово вирішує проблему.

· Треба враховувати не просто модальність емоцій (негативні чи позитивні), а й їхню інтенсивність. Надлишок одноманітних емоцій спричиняє негативні явища.

· Для профілактики емоційного напруження слід долучати дитину до різних видів діяльності. Корисним для емоційного розслаблення є застосування гумору.

· З метою ліквідації негативних емоцій потрібно спрямовувати їх у творче русло: мистецтво, поезію, літературу, музику чи заняття танцями.

· Ефективність навчання дитини володіти своїми емоційними станами значною мірою залежить від особливостей її ставлення до себе. Зави­щена чи занижена самооцінка суттєво погіршує самопочуття дитини, створює бар'єри для необхідних змін. У таких випадках потрібно по­чинати роботу з корекції ставлення до себе, учнівської самооцінки.

На головну

Кiлькiсть переглядiв: 517

Коментарi

  • tatTrercesher

    2013-02-17 14:12:01

    [url=http://loststatus.ru/]статутсы[/url] [url=http://loststatus.ru/cat_14/Prikolnye_statysy]ржачные статусы для одноклассников 2013[/url] Что такое статус в соцсетях и icq? Это не обычная картинка или набор слов. Статус – это настроение человека, временами плохое, бывает хорошее, а может быть даже крик души. Статус обязательно обращен к кому-то конкретно: к ситуации, друзьям, родственникам, но чаще всего статус предназначен для одного, того самого единственного человека, с одной лишь только целью – чтобы тот, кому направлено это послание увидел и понял тебя...

  • Immareevose

    2013-02-12 18:01:55

    [url=http://rolalex.com.ua/mudrye-vyskazyvaniya-velikix/]мудрые слова о любви[/url] [url=http://rolalex.com.ua/mudrye-vyskazyvaniya-velikix/]так хорошо все таки жить высказывания[/url] Несмотря на то, что на нашей планете с каждым днем становится все больше и больше человек, такое понятие, как «одиночество» не просто не становится аттавизмом, а становится все более острым. Нередки случаи, когда просто не с кем побеседовать, а порой вокруг находятся люди, с которыми абсолютно не хочется и не нравится разговаривать...